Wymiana dobrych praktyk podczas pobytu gości z Czeskiej Republiki

12 czerwca br. w Instytucie Nauk Technicznych odbyło się Seminarium, w ramach wymiany dobrych praktyk, w którym referaty wygłosili pracownicy naukowi uniwersytetów Republiki Czeskiej:
Ing. Mgr. Michal Sedláček, Ph.D.
Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra technické a informační výchovy, Olomouc, Czech Republic
Ing. Mgr. Jan Válek, Ph.D.
Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání, Brno, Czech Republic
Ing. Mgr. Michal Sedláček, Ph.D. przedstawił referat nt.:
Developing informational thinking using simulation models and applications of the systems approach.
Autor zaprezentował możliwości wykorzystania konkretnych modeli symulacyjnych w nauczaniu nowej informatyki i przedmiotów o charakterze technicznym jako modeli demonstracyjnych. Modele demonstracyjne symulacyjne zostały stworzone w oprogramowaniu Simul8. Modele te koncentrują się na zastosowaniu teoretycznych elementów nauczania przedmiotów technicznych.
Modelowanie komputerowe zapewnia obecnie nowoczesną zdolność rozwiązywania problemów w złożonych systemach inżynieryjnych, a jego zastosowanie w edukacji może być wykorzystane do zilustrowania i ułatwienia zrozumienia sekwencji kroków i operacji w systemach produkcyjnych. Prezentacja koncentrowała się na zademonstrowaniu możliwości wykorzystania modeli symulacyjnych w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na rozwój myślenia obliczeniowego i technicznego.
Ing. Mgr. Jan Válek, Ph.D., przedstawił referat nt.:
School Physics, Vocational Education/Training and Digital Literacy – Similarities and Differences
Autor wskazał różnice między edukacją naukową, edukacją zawodową i kompetencjami cyfrowymi. Zdefiniował poszczególne terminy i wskazał, w jaki sposób oddziałują one na siebie i jak się uzupełniają. Przedstawił również cele edukacyjne dla poszczególnych komponentów i rozwinął temat poszczególnych metod nauczania. Podkreślił, że ogniwem łączącym te dziedziny jest brak wykwalifikowanych nauczycieli, co jest widoczne zarówno w Czechach, jak i w Polsce. Jako możliwe rozwiązanie przedstawił projekty realizowane w Katedrze Fizyki w Uniwersytecie w Brnie. Powyższe projekty koncentrują się na rozwiązywaniu problemów, wdrażaniu nauczania opartego na dociekaniach oraz pracy z celami nauczania wspieranymi przez generatywną sztuczną inteligencję.